حامدی نیوز , Hamedi News

مطالب به روز با حامدی نیوز

حامدی نیوز , Hamedi News

مطالب به روز با حامدی نیوز

در این صفحه شما می توانید از اولین تا آخرین مطالب به روز حوزه ها و علوم گوناگون را مطالعه نمایید.

​یکی از سوالاتی که در حیطه­ ی گرافیک بسیار تکرار می­ شود این است که بهترین نرم­ افزار برای تایپوگرافی و طراحی لوگو چیست؟ 

خب خدا رو شکر باید گفت که جواب این سوال چندان مشکل نیست.

برای جواب به این سوال در ابتدا می­روم سراغ یک تقسیم ­بندی. نرم­ افزارهای گرافیک دو بعدی به دو دسته­ ی کلی تقسیم می­ شوند: نرم ­افزارهای پیکسلی (بیت­مپ) و نرم ­افزارهای برداری (وکتور).

نرم­ افزارهای پیکسلی که پرچم ­دارشان نرم ­افزار بسیار مطرح فتوشاپ است، نرم ­افزارهای مناسبی برای تایپوگرافی، طراحی لوگو و سایر ترسیمات گرافیکی نیستند. این نرم ­افزارها کاربردهای دیگری دارند و ترسیم ­هایی که با این گونه نرم ­افزارها انجام می ­شود فاقد کیفیت مناسب است. پس با عرض معذرت از نرم افزار خوب فتوشاپ، جواب سوال ما قطعاً فتوشاپ نیست.

خب حالا برویم سراغ نرم ­افزارهای برداری. یکی از ویژگی­ های مهم ترسیمات گرافیکی قابلیت برداری (وکتور) بودن آن­هاست. بنابراین نرم ­افزارهای برداری برای تایپوگرافی، طراحی لوگو و سایر ترسیمات گرافیکی نرم­ افزارهای مناسبی هستند. در نرم ­افزارهای برداری می ­توان هرگونه ترسیمی را با بالاترین دقت و به راحتی انجام داد و بعد آن را در هر اندازه­ای و بدون هیچ افت کیفیتی استفاده کرد.

از میان نرم ­افزارهای برداری، دو نرم ­افزار بسیار قدرتمند و رقیب وجود دارند که از دیگر نرم ­افزارهای این حیطه یک سر و گردن بالاترند و برای انواع ترسیمات گرافیکی از جمله تایپوگرافی و طراحی لوگو حرف ندارند. چون این دو نرم­ افزار عملکرد مشابهی دارند، بهتر است شما یکی از این دو نرم­ افزار را خوب و کامل یاد بگیرید و وقتتان را برای نرم ­افزار دوم تلف نکنید. (البته این فقط پیشنهاد من است و قطعاً صلاح مملکت خویش خسروان دانند.)

این دو نرم­ افزار، نرم ­افزارهای ادوبی ایلوستریتور(Adobe Illustrator) و کورل دراو (Corel Draw) هستند.

اما کدام یک از این دو نرم­ افزار بهتر است؟

در این مورد اختلاف نظر زیاد است و نمی ­توان به این سوال جوابی قطعی داد که همه با آن موافق باشند. احتمالاً هر طراحی با توجه به تسلطی که روی یکی از این دو نرم­ افزار دارد، آن را نرم ­افزار بهتری می ­داند. من هم به عنوان یک طراح از این قاعده مستثنا نیستم. با این حال به عنوان کسی که تجربه­ ی کار با هر دو نرم ­افزار را داشته است، سعی دارم از دیدگاه خودم پاسخ مناسبی به این سوال بدهم.

پس یک­ راست می­روم سر اصل مطلب و شما را معطل نمی­کنم. پاسخ من نرم­ افزار ادوبی ایلوستریتور است. هرچند که انتخاب بین این دو نرم­ افزار انتخاب سختی است اما من شخصاً ایلوستریتور را ترجیح می­دهم و با آن راحت­ترم.

شرکت ادوبی در حال حاضر قطعاً برترین شرکت سازنده­ ی نرم ­افزارهای گرافیکی در دنیاست و وقتی چنین شرکتی نرم­ افزاری ارائه می­ کند، شما می­ توانید تا حد زیادی مطمئن باشید که آن نرم ­افزار در نوع خودش نرم­ افزار درجه یکی محسوب می ­شود و خب نرم­ افزار ایلوستریتور هم از محصولات بسیار مطرح شرکت ادوبی محسوب می­شود.

ایلوستریتور ویژگی­ های بسیار پیشرفته­ ای دارد که کار را برای شما راحت می ­کند و شما می­ توانید به سادگی ترسیمات بسیار دقیق و پیچیده­ای را انجام دهید. ویژگی دیگر نرم­ افزار ایلوستریتور که بسیار هم مهم است، سادگی آن است. این نرم­ افزار را به سادگی و در مدت زمان نسبتاً کوتاهی می­توان یاد گرفت و کاملاً روی آن مسلط شد. البته این سادگی شما را به اشتباه نیندازد و به یاد داشته باشید که این نرم­افزار در عین سادگی بسیار قدرتمند است و کارایی بسیار بالایی دارد.

در پایان امیدوارم از این نوشتار راضی باشید و از طراحی با این نرم­افزار فوق­العاده، لذت ببرید.

نویسنده : علیرضا سهرابی، مدیر گروه هنرهای دیجیتال الگوریتم اول

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی