حامدی نیوز , Hamedi News

مطالب به روز با حامدی نیوز

حامدی نیوز , Hamedi News

مطالب به روز با حامدی نیوز

در این صفحه شما می توانید از اولین تا آخرین مطالب به روز حوزه ها و علوم گوناگون را مطالعه نمایید.

۴ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

فتوشاپ یا ایلوستریتور، کدام را یاد بگیریم؟

دوشنبه, ۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۱۵ ب.ظ

اگر به دنبال آموختن یک نرم ­افزار مناسب و قدرتمند گرافیکی هستید و بین دو نام بزرگ فتوشاپ و ایلوستریتور مانده ­اید و نمی ­دانید کدام را انتخاب کنید، این نوشتار می ­تواند به شما کمک کند.

در ابتدا باید بگویم که هر دوی این نرم ­افزارها از محصولات شرکت ادوبی هستند و شرکت ادوبی در حال حاضر بزرگ­ترین و معتبرترین شرکت تولیدکننده­ ی نرم­ افزارهای گرافیکی در دنیاست. پس تا حد زیادی شما می­ توانید مطمئن باشید که نرم­ افزارهای تولیدی این شرکت در نوع خود بهترین هستند و می­ توان آن­ها را به نرم ­افزارهای رقیب ترجیح داد.

به طور کلی نرم­ افزارهای گرافیک دو بعدی به دو دسته­ ی نرم­ افزارهای پیکسلی (بیت­مپ) و نرم­ افزارهای برداری (وکتور) تقسیم می­ شود. هر کدام از این دسته­ ها کاربردهای خاص خودشان را دارند. فتوشاپ یک نرم ­افزار پیکسلی است و ایلوستریتور یک نرم ­افزار برداری.

خب حالا برای این­که بدانیم کدام نرم­ افزار را باید انتخاب کنیم، باید این دو نرم ­افزار را رودرروی هم بگذاریم و با هم مقایسه کنیم. برای این مقایسه هم باید ویژگی­ های هر دو نرم­ افزار را بدانیم.

پس اول می­رویم سراغ نرم­ افزار همه ­کاره و گردن­ کلفت فتوشاپ که به قول خیلی­ ها ته ندارد (البته این خیلی­ ها یه کم اغراق می­ کنند. در واقع ته دارد اما تهش یه کم دور است.)

فتوشاپ یک نرم ­افزار پیکسلی (بیت­مپ) است. حالا این پیکسل دیگر چیست؟ اگر روی عکس یا تصویری خیلی زوم کنید، می­ توانید مربع­ های بسیار کوچکی را ببینید که کنار هم قرار گرفته ­اند و تصویر را شکل داده­ اند. به این مربع­ های کوچک پیکسل می­ گویند. هرچه تعداد پیکسل­ های یک تصویر بیشتر باشد، حجم تصویر بیشتر می­ شود و کیفیتش هم بالاتر می­ رود. پس اگر دیدید تصویری حالت شطرنجی دارد، معنی­اش این است که تعداد پیکسل­ هایش کم است و در نتیجه کیفیت تصویر پایین آمده است.

در تصاویر پیکسلی اندازه­ ی تصاویر بسیار مهم است. مثلاً ممکن است تصویری در اندازه­ ی A4 کیفیتش خوب باشد اما اگر همان تصویر را در اندازه­ ی A3 (دو برابر A4) چاپ کنیم کیفیتش را از دست بدهد. علت این است که تعداد پیکسل ­ها ثابت است و اگر ما این تعداد ثابت را در مساحت بزرگ­تری پخش کنیم، سایز پیکسل­ ها بزرگ­تر می ­شود و در نتیجه کیفیت تصویر پایین ­تر می ­آید.

کیفیت دوربین­ های دیجیتال هم بر مبنای پیکسل سنجیده می­ شود. به عنوان مثال اگر دوربینی ده مگاپیکسل باشد، معنی­اش این است که هر عکس این دوربین از ده میلیون پیکسل ایجاد شده است. پس فتوشاپ یک نرم­ افزار پیکسلی است که وظیفه­ ی اصلی­ اش ویرایش و اصلاح عکس­ هاست و در این زمینه، دست­ کم به نظر نگارنده، با اقتدار بهترین نرم­ افزار دنیاست.

البته فتوشاپ کاربردهای دیگری هم دارد. با این نرم ­افزار همه­ کاره می­توان ترسیمات گرافیکی هم انجام داد، سه بعدی سازی هم کرد، انیمیشن هم ساخت ولی در این حیطه ­ها بهترین نرم­ افزار دنیا نیست و در برابر نرم­ افزارهای تخصصی این حیطه­ ها کم می ­آورد.

این از فتوشاپ. حالا می­رویم سراغ ایلوستریتور. ایلوستریتور یک نرم ­افزار برداری (وکتور) است و به نظر نگارنده قدرتمندترین نرم ­افزار برداری دنیا هم محسوب می­ شود. تصاویر برداری بر مبنای بردارهای ریاضی تعریف می ­شوند و نه پیکسل­ ها (البته از عنوان بردارهای ریاضی نترسید. شما فقط ترسیم را انجام می­ دهید و کاری به کار ریاضی نخواهید داشت.)

تصاویر برداری وابسته به اندازه نیستند؛ یعنی اگر شما ترسیمی را با یک نرم­ افزار برداری انجام دادید، آن تصویر در هر اندازه­ ی بزرگی هم که چاپ شود چیزی از کیفیتش کم نخواهد شد. اما باید به این نکته هم توجه داشت که تصاویر برداری ترسیم­ های گرافیکی (مانند لوگو) محسوب می­ شوند و عکس نیستند.

از کارایی فتوشاپ و ایلوستریتور که بگذریم. یک تفاوت مهم دیگر میان این دو نرم ­افزار این است که ایلوستریتور بسیار نرم­ افزار جمع و جورتر و ساده ­تری محسوب می­ شود و شما به راحتی و در مدت زمان نسبتاً کوتاهی می­ توانید روی آن مسلط شوید.

خب درباره­ ی هر دو نرم­ افزار توضیحاتی داده شد اما هنوز جواب سوال را نمی­ دانیم. بالاخره باید فتوشاپ را انتخاب کنیم یا ایلوستریتور را؟

جواب سوال این است که شما به عنوان یک طراح گرافیک باید هر دو نرم ­افزار را یاد بگیرید. بیشتر طراحان از این دو نرم­ افزار به عنوان مکمل و در کنار هم استفاده می ­کنند. اگر در پروژه ­ای نیاز شد روی عکس کار کنید باید بروید سراغ فتوشاپ و اگر نیاز به ترسیمات گرافیکی داشتید (مانند لوگو، تایپوگرافی و ...) باید بروید سراغ ایلوستریتور. این دو نرم ­افزار مکمل­ های بسیار خوبی برای هم محسوب می­ شوند. بنابراین سعی نکنید با یکی از این دو نرم­ افزار همه­ ی کارها را انجام دهید؛ البته این کار ممکن است اما نتیجه­ ی خوبی ندارد و نشان دهنده­ ی غیرحرفه­ ای بودن شماست. بنابراین هر دو نرم­ افزار را یاد بگیرید و مسلط و حرفه ­ای طراحی کنید.

نویسنده: علیرضا سهرابی، مدیر گروه بخش هنر و طراحی الگوریتم اول

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۰۰ ، ۱۲:۱۵
علیرضا حامدی

معرفی انرژی های تجدید پذیر

شنبه, ۸ خرداد ۱۴۰۰، ۰۱:۴۵ ب.ظ

انسان از دیر باز تا کنون به دنبال دستیابی به منابع عظیم انرژی بوده است و این تلاش به عنوان یک آرزوی دیرینه وی به حساب می آید. او همواره به دنبال منبع نیرویی بی پایان بوده که در هر زمان و مکان در دسترس باشد.  منابع مختلف انرژی همچون چوب، زغال سنگ، نفت و گاز از جمله منابع موجود و در دسترس بشر بوده است که از گذشته تا کنون همچنان در حال استفاده از آن می باشد. نیاز روز افزون به حجم عظیم انرژی و از طرفی محدودیت های موجود در منابع فسیلی و آلودگی های بیش از حد مصرف این نوع از انرژی موجب گردیده است که انسان به دنبال منابع جایگزین دیگری باشد. از این رو انرژی های تجدید پذیر به عنوان جایگزین مناسب جهت تامین انرژی مورد نیاز بشر مطرح می گردد.

انرژی های تجدید پذیر به منابعی از انرژی گفته می شود که سرچشمه در منابع طبیعی و خدادادای دارند. انرژهای تجدید پذیر پاک هستند و به محیط زیست آسیب نمی رسانند. همچنین این نوع از انرژی ها پایان ناپذیرند و برای نسل های بعد قابل استفاده هستند.  استفاده از انرژهای تجدید پذیر موجب کاهش مصرف سوخت های فسیلی و فرآورده های نفتی می گردد. این مهم باعث می گردد که میزان آلایندگی محیط زیست کاهش یافته و می تواند نقش بسزایی در صرفه جویی منابع انرژی رو به پایان داشته باشد.

استفاده از انرژی های تجدید پذیر می تواند نقش بسزایی در افزایش ذخایر و درجه امنیت انرژی کشور داشته باشد از این رو چشم انداز استفاده از انواع مختلف انرژی های تجدید پذیر در ایران همانند سایر کشورهای توسعه یافته از اهمیت بسزایی برخوردار است. در حقیقت به کارگیری و استفاده بیش از پیش انرژی های تجدید پذیر به خوبی می تواند در شرایط بحران و در مقاطعی همچون تابستان که کشور با کمبود منابع برای تامین انرژی مورد نیاز رو به رو می شود، به عنوان یک راه کار اساسی مد نظر باشد.

در این نوشتار سعی شده است که ضمن معرفی انواع مختلف انرژی های تجدید پذیر، آشنایی مختصری با اقسام انرژی های پاک موجود برای خواننده حاصل گردد.

  • انرژی خورشیدی

خورشید به عنوان یک منبع عظیم انرژی که در هر ثانیه 2/4 میلیون تن از جرم آن به انرژی تبدیل می شود به عنوان یک منبع بسیار بزرگ انرژی تا پنج میلیارد سال دیگر در دسترس است. تبدیل نور خورشید به الکتریسیته با استفاده از پنل های های فتوولتائیک را انرژی خورشیدی گویند. همچنین انرژی خورشید را می توان با استفاده از عدسی و آینه و سامانه های ردیاب نور خورشید متمرکز کرد و از گرمای حاصله به عنوان انرژی گرمایی استفاه نمود.

انرژی باد

تولید انرژی الکتریکی با استفاده از توربین های بادی یکی دیگر از اقسام انرژی های تجدید پذیر است که به عنوان انرژی باد شناخته می شود. انرژی باد به وسیله توربین های بادی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و در مقادیر زیاد در مزارع بادی به شبکه الکتریکی متصل می شود. ظرفیت تولید انرژی بادی امروزه در اکثر نقاط دنیا افزایش پیدا کرده است و از مهم ترین دلایل آن می توان به پاک بودن، فراوان بودن و کم هزینه بودن آن اشاره نمود. استفاده از انرژی باد برای اولین بار در ایران باستان با استفاده از دولاب یا چرخ چاه مورد توجه قرار گرفت. ایرانیان به کمک نیروی باد آب را به سطح مزارع خود می رساندند. همچنین یونانی ها برای هرد کردن دانه های خود و مصری ها و چینی ها برای قایقرانی و آبیاری از انرژی باد استفاده می کردند.

  • انرژی برق آبی

به تولید برق با استفاده از انرژی جنبشی آب، انرژی برق آبی گفته می شود. آب موجود در رودخانه ها پس از طی مسافتی در پشت سدها جمع آوری می شود و نهایتا آب قرار گرفته در پشت سد که در ارتفاع بالاتری نسبت به سطح زمین قرار دارد، به سمت پایین سرازیر شده و انرژی پتانسیل حجم آب به انرژی جنبشی تبدیل می گردد. انرژی جنبشی آب نیز با چرخاندن پره های توربین های آبی در پایین سد، انرژی الکتریکی تولید می نماید. برای افزایش فشار و ارتفاع آب بالای سد معمولا آب را از داخل لوله های بزرگ عبور می دهند. اولین نمونه نیروگاه های آبی در حقیقت همان چرخ های آبی مورد استفاده در قرون وسطی بودند. همچنین آسیاب های بادی را می توان به عنوان یک نیروی هیدرومکانیکی توصیف نمود. ضمنا برخی از نیروگاه های آبی هستند که به جای استفاده از انرژی پتانسیل آب موجود در ارتفاع سدها، از انرژی جنبشی آب جاری و عبوری در رودخانه ها استفاده می کنند. 

یکی دیگر از انواع انرژی های تجدید پذیر که از اعماق زمین بدست می آید، انرژی زمین گرمایی گفته می شود. انرژی گرمایی موجود در اعماق زمین توسط آب یا بخار آب به سطح زمین انتقال داده می شود و با هدف گرمایش، سرمایش و یا تولید انرژی الکتریکی پاک مورد استفاده قرار می گیرد.  ظرفیت این نوع انرژی بسیار زیاد است و از جمله مهم ترین مزایای آن این است که به شرایط آب و هوایی بستگی ندارد. میزان تولید انرژی زمین گرمایی به دلیل مقدار اندک استخراج این انرژی و همچنین انتشار گازهای گل خانه ای در طول استخراج بسیار اندک است به طوری که سهم این نوع انرژی تجدید پذیر در مقایسه با سایر انواع انرژی های پاک بسیار ناچیز است. 

  • انرژی زیست توده

زیست توده یا بیومس یکی از انواع انرژی های تجدید پذیر هستند که از مواد زیستی به دست می آیند. در حقیقت به زباله هایی که منشاء زیستی دارند و از تکثیر سلولی پدید می آیند، بیومس یا زیست توده گفته می شود. منابع زیست توده طیف وسیعی از مواد را شامل می شود که از جمله آنها می توان به ضایعات جنگلی، ضایعات صنایع غذایی و کشاورزی، فضولات دام، فاضلاب های شهری و پسماندها و ضایعات صنعتی اشاره کرد. نوع استفاده از انرژی زیست توده بیشتر به شکل گرمایی است. در حقیقت از انرژی گرمایی آزاد شده حاصل از سوزاندن زیست توده می توان برای مصارف مختلف و از جمله تولید انرژی الکتریکی استفاده نمود.

  • انرژی دریا و اقیانوس

یکی از جدیدترین انواع انرژی های تجدید پذیر انرژی موجود در آب دریاها و اقیانوس ها هستند. از انرژی موجود در امواج، جزر و مد و حرارت آب می توان بهره برد و در تولید انرژی الکتریکی پاک استفاده نمود. انرژی امواج را می توان توسط مبدل ها و روش های مختلف بسته به فاصله از ساحل جذب کرد و با استفاده از آن الکتریسیته تولید نمود. همچنین به کمک فناوری دامنه ای با استفاده از یک سد از نیروی جزر و مد دریا و یا روش های ترکیبی دیگر می توان جهت تولید انرژی الکتریکی بهره برد. در روش دیگری می توان انرژی حرارتی اقیانوس را که از اختلاف دمای بین سطح گرم آب دریا و آب سردی که در عمق هشتصد تا هزار متری وجود دارد، برای تولید انرژی پاک بهره برد.

در نهایت باید گفت که از آنجاکه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در جهان روز به روز در حال گسترش است، امید آن است که در کشور ما هم با پتانسیل های ویژه ای که در زمینه انرژی های تجدیدپذیر وجود دارد بتوان ظرفیت این انرژی ها را افزایش داد.

نویسنده: علیرضا حامدی، مدیر گروه برق و کامپیوتر الگوریتم اول

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ خرداد ۰۰ ، ۱۳:۴۵
علیرضا حامدی

لوگو و بررسی ویژگی های لوگو

يكشنبه, ۲ خرداد ۱۴۰۰، ۱۱:۳۴ ق.ظ

​ قبل از بررسی ویژگی­های لوگو بهتر است اول به این سوال پاسخ دهیم که لوگو چیست؟ لوگو یک نماد و نشانه­ ی تصویری است که هویت بصری و معرف یک شرکت یا هر کس یا چیز دیگری است. 

به جای واژه­ ی لوگو می­ توان معادل­ های آرم یا نشانه را نیز استفاده کرد. من شخصاً واژه­ ی نشانه را ترجیح می­ دهم اما واژه­ ی لوگو متداول ­تر است. به همین دلیل در این نوشتار از واژه­ ی لوگو استفاده شده است.

 

لوگوها را می ­توان به سه شاخه ­ی کلی تقسیم کرد:

1- لوگوهای تصویری،

2- لوگوهای نوشتاری

3- لوگوهای ترکیبی (ترکیب تصویر و نوشتار).

این شاخه­ها، خود زیرشاخه ­های دیگری نیز دارند که صحبت درباره ­ی آن­ها مربوط به موضوع این نوشتار نیست و انشالا در نوشتار دیگری درباره ­ی آن­ها صحبت خواهد شد.

خب حالا وقتی که یک لوگو را می ­بینیم از کجا باید بفهمیم که این لوگو طراحی خوبی دارد یا نه؟ ممکن است جواب شما این باشد که آدم با دیدن می­ تواند زشتی یا زیبایی را تشخیص دهد. اما این جواب درستی نیست. اول این­که زشتی یا زیبایی امری نسبی است و تا حد زیادی وابسته به نوع نگاه زیبایی­شناسانه است که خود موضوعی بسیار مفصل است. دوم این­که لوگو یک طراحی کاربردی است و صرف زیبایی اصلاً برایش کافی نیست.

 

بنابراین باید ویژگی­ های لوگو را بشناسیم تا بتوانیم یک لوگو را نقد کنیم و نتیجه بگیریم که این لوگو طراحی خوبی دارد یا نه. البته باید به این نکته هم توجه کرد که یک لوگو برای خوب بودن لازم نیست که همه­ ی ویژگی ­ها را داشته باشد.

خب حالا بعد از مقدمه­ هایی که گفته شد، می­رویم سراغ بعضی از مهم­ترین ویژگی­ های لوگو:

  1. لوگو باید تا حد امکان ساده باشد. چرا باید ساده باشد؟ چون سادگی باعث می­شود که طرح در ذهن مخاطب بماند و این دقیقاً همان هدفی است که طراح دارد. پس تا جایی که می­توانید طرح را ساده و ساده­ تر کنید و هر عنصر تصویری اضافه ­ای را حذف کنید. خب حالا این سوال پیش می­ آید که تا چه حد می­ توان طرح را ساده کرد و آیا حدی برای ساده کردن وجود دارد یا نه؟ بله حدی وجود دارد. طراح تا حدی می­تواند طرح را ساده کند که مالکیتش روی طرح حفظ شود؛ مثلاً طراح نمی­ تواند یک دایره را به عنوان لوگو طراحی کند. چون دایره یک شکل عمومی است و هیچ­کس نمی­تواند روی آن مالکیت داشته باشد. بنابراین طراح باید لوگو را تا جایی که می­تواند ساده کند اما نه آن­قدر که مالکیتش را روی اثر از دست بدهد.
  2. لوگو باید در اندازه ­های کوچک نیز به خوبی و به وضوح دیده شود. خیلی وقت­ ها لازم است که لوگوها در اندازه ­های کوچک استفاده شوند. بنابراین یک لوگوی خوب باید در اندازه ­های کوچک هم کیفیت تصویری­ اش را حفظ کند. برای این­که لوگو کیفیت تصویری­ اش را در اندازه­ های کوچک حفظ کند، باید هم به ضخامت فضاهای مثبت (پر) توجه کرد و هم به ضخامت فضاهای منفی (خالی). همچنین بهتر است رنگ­ ها و تونالیته ­های نزدیک به هم را در کنار هم قرار نداد.
  3. در طراحی لوگو باید هماهنگی فرم و محتوا رعایت شود. فرم به شکل ظاهری طرح می­گویند و محتوا به معنا یا احساسی که توسط فرم به مخاطب القا می ­شود. به عنوان مثال لوگوی یک باشگاه ورزشی باید حس تحرک و قدرت را القا کند و لوگوی یک شرکت صنعتی باید جدی و قابل اعتماد باشد.
  4. بهتر است لوگو قابلیت حجم شدن داشته باشد. ممکن است صاحب لوگو بخواهد در یک طراحی محیطی لوگو را به شکل حجم درآورد یا لوگو را به شکل تندیس درآورد تا در جشنواره­ای از آن استفاده کند یا به هر دلیل دیگری ممکن است لازم شود لوگو تبدیل به حجم شود. پس بهتر است لوگو این قابلیت را داشته باشد.
  5. لوگو باید منسجم باشد. یعنی عناصر تصویری و نوشتاری در کنار هم یک کل واحد و یکپارچه را تشکیل بدهند.

  1. ترکیب­ بندی لوگو باید صحیح باشد. ترکیب­ بندی به طور کلی به دو شاخه­ ی متقارن و نامتقارن تقسیم می­شود. ترکیب­بندی ­های متقارن از لحاظ تصویری متعادلند؛ یعنی انرژی ­های تصویری در دو سوی خط تقارن به یک میزان پخش شده است اما این نوع ترکیب­بندی ­ها معمولاً یکنواخت و کسل­ کننده ­اند. پس به شکل کلی بهتر است از ترکیب­بندی ­های متقارن استفاده نشود؛ هرچند استثناهایی نیز وجود دارد. به طور معمول حالت مناسب این است که ترکیب­ بندی نامتقارن اما متعادل باشد.
  2. لوگو باید هویت فرهنگی داشته باشد. وقتی از هویت لوگو صحبت می­شود، منظور این نیست که طراح حتماً باید از نستعلیق، فرم­ های اسلیمی و ... استفاده کند که البته استفاده و الهام گرفتن از این پیشینه­ های فرهنگی خیلی هم خوب است. پیشینه­ های فرهنگی بسیار غنی سرزمینمان ایران امتیازی است که طراحان ایرانی دارند و می­ توانند از آن استفاده کنند اما معنایش آن نیست که حتماً باید استفاده کنند. شاید به جای جمله ­ی «لوگو باید هویت فرهنگی داشته باشد» بهتر باشد بگوییم که «لوگو نباید از لحاظ فرهنگی بی­ هویت باشد» و بی ­هویت بودن یعنی استفاده ­ی بی ­دلیل از پیشینه ­ها و هویت ­های فرهنگی سرزمین ­های دیگر. مثلاً فرض کنید لوگوی یک شرکت ایرانی از یک طرح قرون وسطایی اروپایی الهام گرفته باشد. خب چه دلیلی دارد؟
  3. در لوگو باید به فضاهای منفی نیز توجه کرد. در طراحی لوگو فضاهای منفی (خالی) تقریباً به اندازه­ی فضاهای مثبت (پر) اهمیت دارند. گاه فضاهای منفی خود القا کننده­ ی شکلی می ­شوند. بنابراین فضاهای منفی باید بسیار با دقت و هوشمندانه طراحی شوند.
  4. در لوگو باید از رنگ و افکت ­های تصویری بسیار کم و با احتیاط استفاده شود. رنگارنگ بودن و افکت ­های تصویری باعث شلوغی طرح می­شوند و با سادگی لوگو در تضادند. روند معمول این است که طراح یک نسخه­ ی سیاه و سفید و یک نسخه­ ی تک رنگ یا با رنگ ­های محدود را به مشتری تحویل می­دهد.
  5. لوگو باید گریدبندی داشته باشد. گرید در معنای ساده یعنی صفحه ­ی شطرنجی که عناصر تصویری بر مبنای آن تنظیم می ­شوند اما معنای واقعی گرید فراتر از این حرف­هاست و به معنای روابط هندسی بین عناصر بصری است که خود مبحثی گسترده محسوب می­شود.

نویسنده : علیرضا سهرابی، مدیر گروه هنرهای دیجیتال الگوریتم اول

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۰۰ ، ۱۱:۳۴
علیرضا حامدی

​یکی از سوالاتی که در حیطه­ ی گرافیک بسیار تکرار می­ شود این است که بهترین نرم­ افزار برای تایپوگرافی و طراحی لوگو چیست؟ 

خب خدا رو شکر باید گفت که جواب این سوال چندان مشکل نیست.

برای جواب به این سوال در ابتدا می­روم سراغ یک تقسیم ­بندی. نرم­ افزارهای گرافیک دو بعدی به دو دسته­ ی کلی تقسیم می­ شوند: نرم ­افزارهای پیکسلی (بیت­مپ) و نرم ­افزارهای برداری (وکتور).

نرم­ افزارهای پیکسلی که پرچم ­دارشان نرم ­افزار بسیار مطرح فتوشاپ است، نرم ­افزارهای مناسبی برای تایپوگرافی، طراحی لوگو و سایر ترسیمات گرافیکی نیستند. این نرم ­افزارها کاربردهای دیگری دارند و ترسیم ­هایی که با این گونه نرم ­افزارها انجام می ­شود فاقد کیفیت مناسب است. پس با عرض معذرت از نرم افزار خوب فتوشاپ، جواب سوال ما قطعاً فتوشاپ نیست.

خب حالا برویم سراغ نرم ­افزارهای برداری. یکی از ویژگی­ های مهم ترسیمات گرافیکی قابلیت برداری (وکتور) بودن آن­هاست. بنابراین نرم ­افزارهای برداری برای تایپوگرافی، طراحی لوگو و سایر ترسیمات گرافیکی نرم­ افزارهای مناسبی هستند. در نرم ­افزارهای برداری می ­توان هرگونه ترسیمی را با بالاترین دقت و به راحتی انجام داد و بعد آن را در هر اندازه­ای و بدون هیچ افت کیفیتی استفاده کرد.

از میان نرم ­افزارهای برداری، دو نرم ­افزار بسیار قدرتمند و رقیب وجود دارند که از دیگر نرم ­افزارهای این حیطه یک سر و گردن بالاترند و برای انواع ترسیمات گرافیکی از جمله تایپوگرافی و طراحی لوگو حرف ندارند. چون این دو نرم­ افزار عملکرد مشابهی دارند، بهتر است شما یکی از این دو نرم­ افزار را خوب و کامل یاد بگیرید و وقتتان را برای نرم ­افزار دوم تلف نکنید. (البته این فقط پیشنهاد من است و قطعاً صلاح مملکت خویش خسروان دانند.)

این دو نرم­ افزار، نرم ­افزارهای ادوبی ایلوستریتور(Adobe Illustrator) و کورل دراو (Corel Draw) هستند.

اما کدام یک از این دو نرم­ افزار بهتر است؟

در این مورد اختلاف نظر زیاد است و نمی ­توان به این سوال جوابی قطعی داد که همه با آن موافق باشند. احتمالاً هر طراحی با توجه به تسلطی که روی یکی از این دو نرم­ افزار دارد، آن را نرم ­افزار بهتری می ­داند. من هم به عنوان یک طراح از این قاعده مستثنا نیستم. با این حال به عنوان کسی که تجربه­ ی کار با هر دو نرم ­افزار را داشته است، سعی دارم از دیدگاه خودم پاسخ مناسبی به این سوال بدهم.

پس یک­ راست می­روم سر اصل مطلب و شما را معطل نمی­کنم. پاسخ من نرم­ افزار ادوبی ایلوستریتور است. هرچند که انتخاب بین این دو نرم­ افزار انتخاب سختی است اما من شخصاً ایلوستریتور را ترجیح می­دهم و با آن راحت­ترم.

شرکت ادوبی در حال حاضر قطعاً برترین شرکت سازنده­ ی نرم ­افزارهای گرافیکی در دنیاست و وقتی چنین شرکتی نرم­ افزاری ارائه می­ کند، شما می­ توانید تا حد زیادی مطمئن باشید که آن نرم ­افزار در نوع خودش نرم­ افزار درجه یکی محسوب می ­شود و خب نرم­ افزار ایلوستریتور هم از محصولات بسیار مطرح شرکت ادوبی محسوب می­شود.

ایلوستریتور ویژگی­ های بسیار پیشرفته­ ای دارد که کار را برای شما راحت می ­کند و شما می­ توانید به سادگی ترسیمات بسیار دقیق و پیچیده­ای را انجام دهید. ویژگی دیگر نرم­ افزار ایلوستریتور که بسیار هم مهم است، سادگی آن است. این نرم­ افزار را به سادگی و در مدت زمان نسبتاً کوتاهی می­توان یاد گرفت و کاملاً روی آن مسلط شد. البته این سادگی شما را به اشتباه نیندازد و به یاد داشته باشید که این نرم­افزار در عین سادگی بسیار قدرتمند است و کارایی بسیار بالایی دارد.

در پایان امیدوارم از این نوشتار راضی باشید و از طراحی با این نرم­افزار فوق­العاده، لذت ببرید.

نویسنده : علیرضا سهرابی، مدیر گروه هنرهای دیجیتال الگوریتم اول

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ خرداد ۰۰ ، ۱۲:۲۵
علیرضا حامدی